Ekonomi

İstanbul’da onlarca AVM’nin doluluk oranı yüzde 50’ye düştü

Türkiye'deki 452 AVM’nin doluluk oranı yüzde 92’lerden 85’e düştü, İstanbul’da ise 10'dan fazla AVM'de doluluk oranı yüzde 50'ye geriledi.

Abone Ol

2010’ların en büyük yatırımlarını alan alışveriş merkezlerinde doluluk oranları azalıyor. Gerekli dönüşümleri geçirmeyen AVM’ler, yüksek rekabet ve salgının da etkisiyle ‘hayalet’ yapılara dönüştü.

Dünya Gazetesi‘nden Yener Karadeniz‘in özel haberine göre, 2006-2015 arasında 278 AVM açıldı, İstanbul’da Levent ve Bakırköy gibi ilçelerde AVM sayısı, Avrupa Birliği (AB) ortalamasını beş katına çıktı.

Bu dönemde açılan AVM’lerin bazıları ise borçları dolayısıyla bankalara devredildi, bazısı ihale yöntemi ile satışa çıkarıldı. AVM’lerin zarar etmemesi için en az 120 markayı bünyesine alması gerekse de salgın öncesinde başlayan yabancı markaların ülkeden çıkışı ve yerli markaların mağazalaşmada isteksizliği, doluluk oranlarını negatif etkiledi.

Yener Karadeniz’e konuşan Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği Başkanı Hüseyin Altaş, AVM’lerde markalar açısından çok fazla sirkülasyon yaşandığını aktararak ‘Salgın öncesinde yüzde 100’e yakın olan doluluk oranları yüzde 7-8’e geriledi’ dedi.

AÇIĞI TURİSTLER KAPATIYORDU

KDM Alışveriş Merkezleri Kiralama ve Yönetim Danışmanlık Kurucusu Murat İzci ise ise doluluk oranlarının yüzde 85’lere düştüğünü belirterek ekonomik sıkıntıların ‘markaların şubeleşme, tüketicilerin alım, yatırımcıların da yatırım iştahını kestiğini’ söyledi.

AVM’lerin girdiği sıkıntıların arasında, yatırımların geri dönüş süresinin uzaması da yer alıyor. İzci şöyle diyor: ‘AB’nin dörtte biri kadar kazanıp, dörtte üçü kadar AVM’ye ev sahipliği yapıyoruz. Bugüne kadar bu açığı turistler kapattı. Ama salgında o da düştü. Salgın öncesinde bir turist on yerli kadar alıveriş yaparken şu an bu rakam beşe geriledi.’