Bilim ve teknoloji

Stellantis'in Çin'deki varlığını artırması şart

Stellantis faaliyete geçeli henüz bir haftadan biraz fazla oldu. Avrupa'nın tamamında ve hem Kuzey hem Güney Amerika pazarında güçlü bir konuma sahip olan şirketin kompakt oto...

Abone Ol

Stellantis faaliyete geçeli henüz bir haftadan biraz fazla oldu. Avrupa'nın tamamında ve hem Kuzey hem Güney Amerika pazarında güçlü bir konuma sahip olan şirketin kompakt otomobilden kamyona ve arazi araçlarından lüks binek otomobillere kadar hemen hemen bütün pazar segmentlerinde modelleri bulunuyor.

Ayrıca, şirket yetkilileri önümüzdeki aylarda elektrikli ve hibrit araç üretimini de geliştirme planları olduğunu söylüyor. Analistlere göre, şirketin eksiği ise dünyanın en büyük otomobil pazarı olan Çin'de güçlü bir pazar payı.

Fiat hakkında çeşitli kitaplar da yazmış olan analist Paolo Bricco, Xinhua'ya, "Çin'de rekabet edemeyen bir şirket küresel bir otomobil üreticisi olma iddiasında bulunamaz" dedi.

Bricco şunları ekledi: "Stellantis birleşme için elinden gelen her şeyi yaptı. Antitröst onayını aldı ve hissedarları anlaşma lehinde oy kullandı. Şimdi karşısındaki güçlük bu birleşmenin yürümesini sağlamak, şirketin birleşmiş halinin parçalarının toplamından daha büyük olduğunu kanıtlamak. Bunun bir parçası da Çin'den geçiyor."

Düşünce kuruluşu Competere'nin kurucu ortağı ve Roma'daki John Cabot Üniversitesi'nde iş idaresi dalında misafir profesör olan Pietro Paganini, Çin'de Fiat Chrysler veya Peugeot modellerinin platformları üzerine ortak bir platform geliştirilmesinin işe yarayacağını söyledi.

Paganini bir söyleşide, "Volkswagen gibi bir şirketin başarılı olmasının bir nedeni de ürettiği otomobillerin neredeyse tamamı tek bir platformu kullanmasıdır" diyerek şunu ekledi: "Stellantis'in ana hatlarını belirlediği stratejinin bir parçası da buna benzer bir şey yapmak; bunu yaptıklarında, bu, verimliliklerinin artmasına yardımcı olacak ve bu da şirketi rekabetçi Çin pazarına hazırlayacak."

GEREĞİNDEN FAZLA İŞGÜCÜ

Paganini'ye göre, şirket yetkililerinin sistematik işten çıkarma yoluna gitmeyeceklerini defalarca vaat ettikleri düşünüldüğünde, Stellantis'i bekleyen bir başka zorluk da şirketin çalışan sayısının gereğinden fazla olması.

Stellantis CEO'su Carlos Tavares - Peugeot'da da aynı görevde bulunmuştu - geçtiğimiz hafta İtalya'ya yaptığı bir ziyarette, şirket sinerjilerinin ve artan verimliliğin, İtalyan işçiler için işten çıkarmaya karşı bir "kalkan" görevi göreceğini söylemişti.

Ancak Paganini önümüzdeki yıllarda bazı şeylerin değişmek zorunda kalacağını - ya işçilerin tazminatları ödenerek işten çıkarılmasının ya da üretimin dramatik bir şekilde artırılmasının zorunlu olacağını - aksi takdirde Stellantis'in mevcut çalışan sayısının şirketi aşağı çekeceğini de söyledi.

Paganini, "Şu an itibariyle Stellantis 400.000 dolayında çalışana sahip ve (ABD'li otomobil üreticisi) Ford'tan (üretilen araç sayısı bakımından) biraz daha büyük" dedi ve şunu ekledi: "Ama Ford'un çalışan sayısı (Stellantis'in çalışan sayısının) yarısı kadar. Bu, Stellantis için sürdürülebilir bir oran değil."

Bricco, Stellantis'in planlarının, Tavares ile şu anda Stellantis'in başkanı olan Fiat Chrysler'in eski başkanı John Elkann'ın yeni şirketin ilk sanayi planını açıkladıklarında çok daha net hale geleceğini söyledi. Basında çıkan haberlerde bu açıklamanın Mart sonunda veya Nisan başında yapılabileceği belirtilse de henüz tam bir tarih verilmiş değil. Bricco, "Şirketin liderleri şu an şirket stratejisini açıklamak için çalışmalar yapıyor, bu nedenle ilk endüstriyel plan önemli olacak" dedi.