Hatay'da Enkaz Kaldırma Çalışmaları Devam Ediyor. Hatay'da Enkaz Kaldırma Çalışmaları Devam Ediyor.

İSTANBUL, 20 Ocak (Xinhua) Türk lirasının 2021'de yaşadığı değer kaybının akaryakıt fiyatlarında neden olduğu artışla birlikte, Türkiye'de vatandaşlar özel araçlarını sadece gerekli yolculuklar için kullanmaya başladı ve bu da büyük şehirlerdeki trafik sıkışıklığını azalttı. İstanbul'da yaşayan ve serbest pazarlama uzmanı olarak çalışan Murat Akıncı, Xinhua'ya "Akaryakıt fiyatları yükselince araba kullanmak çok pahalı hale geldi" dedi. Arabasının deposunu doldurmanın 2021 yılının başlarında kendisine yaklaşık 400 Türk lirasına (30 ABD doları) mal olduğunu hatırlayan Akıncı, şimdi bu rakamın neredeyse iki katına çıkmasının bütçesini zorladığını söylüyor. Omicron varyantının sebep olduğu günlük Kovid-19 vakalarındaki artış sebebiyle toplu taşımadan kaçındığını belirten Akıncı, buna rağmen özel araç kullanmanın pahalılığı yüzünden yakın zamanda toplu taşımaya başvurmaktan başka çaresi kalmayabileceğini ifade ediyor. İstanbul Büyükşehir Belediyesi verilerine göre, geçtiğimiz haftalarda İstanbul'da neredeyse yüzde 80'e ulaşan trafik yoğunluğu, bazı günlerde yüzde 40'lara kadar geriledi. Veriler, bununla birlikte Ocak ayının ilk iki haftasında metro ve toplu taşımanın diğer türlerini kullanan vatandaşların sayısının arttığını gösterdi. Benzin ve motorin fiyatları, Türk Lirası'nın dolar karşısında değerinin yüzde 44'ünü kaybetmesinin enerji fiyatlarında sebep olduğu ani yükselişle birlikte geçen yıl rekor kırarak 46 kez üst üste zamlandı. Türk Lirası'ndaki değer kaybı, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın geçen ay dolarizasyonun önüne geçmek için ekonomik kurtarma planını uygulamaya koymasından önce yüzde 60'a yaklaşmıştı. Ancak bu hamlenin etkileri benzin fiyatlarına henüz yansımadı.

İstanbul'daki üst düzey bir oto galeride sergilenen çeşitli ikinci el arabalar, 22 Haziran 2020. (Fotoğraf: Osman Örsal/Xinhua)

Başkent Ankara'da da giderek daha fazla kişi arabalarını evde bırakmaya başladı. Özel bir şirkette mühendis olarak çalışan Fevzi Türegün, Xinhua'ya yaptığı açıklamada, "Eskiden yakınlardaki dükkanlara bile arabayla giderdim. Artık toplu taşımayı daha fazla kullanıyorum ve çok daha ucuz" dedi. Özel araç sahibi olmanın ve kullanmanın lüks haline geldiğini belirten Türegün, "Haftasonları ailemizle birlikte arabayla bir yerlere gittiğimiz zamanlar geride kaldı" şikayetinde bulundu. İnsanlar, benzin ve motorin fiyatlarına birbiri ardına gelen zamlar sonrası ücretleri artan taksileri de daha az kullanmaya başladı. Türegün, yaşananlarla ilgili, "Bir açıdan güzel çünkü trafik karmaşası zaman zaman yorucu olabiliyor. Diğer açıdansa bu durum sosyal ve ekonomik hareketlilikteki aşağı yönlü gidişe işaret ediyor" yorumunda bulundu. Türkiye'nin yıllık enflasyonu, liradaki değer kaybıyla birlikte 2021'de neredeyse 20 yılın zirvesine çıkarak Eylül 2002'den bu yanaki en yüksek seviyeye ulaştı ve yüzde 36,08 oldu. Bu, hane halkı gelirlerinin genel olarak değerini yitirmesi anlamına geliyor. Hükümet, enflasyonun Ocak ayında zirve yapmasını, ardından da genel seçimler ile cumhurbaşkanlığı seçimlerinin düzenlenmesi planlanan 2023 yılına kadar tek haneye inmesi öncesinde de Mayıs itibariyle düşüşe geçmesini bekliyor.

Editör: İRFAN KARSLI