BEİJİNG, 18 Ekim (Xinhua) -- 3. Kuşak ve Yol Uluslararası İşbirliği Forumu için dünyanın dört bir yanından devlet liderleri, iş dünyası yöneticileri ve akademisyenler Beijing'e gelirken, tüm gözler konuklarını ağırlayan Çin Cumhurbaşkanı Xi Jinping'in üzerinde. Xi'nin küresel kalkınma vizyonunun imzası niteliğindeki Kuşak ve Yol İnisiyatifi, sadece 10 yıl içinde dünyanın en popüler kamu mallarından biri haline gelerek gelişmekte olan pek çok ülkeye kalkınma atılımı yapma fırsatı sundu. Beijing'de düzenlenen forum, inisiyatifin kayda değer başarılarına yenilerini eklemek ve ortak refaha doğru ilerlemek üzere tüm üyelere tarihi bir fırsat sunuyor. Xi, Kuşak ve Yol İnisiyatifi'ni neden önerdi? İnisiyatifin başarısının ardında ne var? Ve Xi, inisiyatif sayesinde ne elde etmeyi umuyor?
Çin'in kuzeybatısındaki Shaanxi eyaletinin Yan'an kentindeki Yanchuan ilçesine bağlı Wen'anyi kasabasının Liangjiahe köyünü ziyaret eden Xi Jinping, 13 Şubat 2015. (Fotoğraf: Lan Hongguang/Xinhua)
Xi, öncelikle Çin'in kalkınmasını hızlandırmayı seçti. Altyapı inşaatının kalkınmayı teşvik ettiğine ilişkin yaygın bir Çin deyişi olan "Önce yol, sonra refah" ifadesini sık sık kullanan Xi, özellikle yoksul bölgelerde bir teleferik hattının değiştirilmesi yahut bir yol parçasının onarılmasının bile yoksulluğun azaltılmasına ve kitlelerin refahına kapı aralayabileceğine inanıyor. Xi, Çin'in başına geçtiğinde ülke dünyanın en büyük ikinci ekonomisi haline yeni gelmiş ve çok sayıda zorlukla uğraşır haldeydi. Dışa açılma politikası, Çin'in son 40 yıldaki mucizevi ekonomik yükselişinin kritik dinamosu olarak görülüyor. Xi, ülkenin daha fazla dışa açılmaya yönelik kararlılığını bir kez daha teyit etti.
Kuşak ve Yol İnisiyatifi, Xi'nin daha fazla dışa açılım politikasıyla uyum sergilerken, dünyanın en acil kalkınma ihtiyaçlarını, Çin'in en iyi olduğu alanla bir araya getirmede hayati rol oynadı. Söz konusu alan ise bağlanabilirliği artırmak için yollar ve köprüler inşa etmek. Xi, gelişmekte olan ülkelerin ihtiyaçlarını çok iyi anlıyordu. Cumhurbaşkanı, Wall Street Journal'a verdiği yazılı bir söyleşide, 2010-2020 yıllarında Asya'nın altyapı kalkınması için yıllık finansman açığının 800 milyar ABD doları civarında olduğunu söylemişti. Asya Kalkınma Bankası'nın raporuna göre, gelişmekte olan Asya'nın büyüme ivmesini sürdürebilmesi için 2030 yılına kadar altyapıya yılda 1.7 trilyon dolar yatırım yapması gerekiyor.
Havadan çekilen fotoğrafta, Endonezya'nın Purwakarta bölgesinde Jakarta-Bandung Yüksek Hızlı Demiryolu hattındaki yüksek hızlı elektrikli çoklu ünite (EMU) treni görülüyor, 30 Eylül 2023. (Fotoğraf: Xu Qin/Xinhua)
Öte yandan, inisiyatif sadece altyapı projeleri ile sınırlı değil. Kuşak ve Yol kalkınmasına ilişkin resmi bir belgeye göre inisiyatif, küresel kalkınma sorunlarına Çin'in getirdiği bir çözüm niteliği taşıyor. Barış, kalkınma ve yönetim alanlarındaki mevcut açıklar insanlık için ürkütücü bir sorun teşkil ederken, inisiyatifin devreye girmesi için de bir fırsat oluşturuyor. Xi'ye göre Çin dünyadan izole şekilde kalkınamayacağı gibi, dünyanın da kalkınmak için Çin'e ihtiyacı var.
Çin Renmin Üniversitesi Uluslararası İlişkiler Enstitüsü Direktörü Wang Yiwei, "Xi'nin Kuşak ve Yol İnisiyatifi önerisi öncelikle Çin'in kalkınma deneyimlerini dünyanın geri kalanıyla paylaşma isteğinden doğdu" dedi. Xi'nin de ifade ettiği gibi, Kuşak ve Yol İnisiyatifi'ni takip etmekteki amaç "tekerleği yeniden icat etmek değil", aksine ilgili ülkelerin, kendi güçlerinden yararlanarak kalkınma stratejilerini tamamlamalarına yardımcı olmak. Xi, "Önerdiğim Kuşak ve Yol İnisiyatifi, kazan-kazan sonuçları elde etmeyi ve ortak kalkınmayı hedefliyor" dedi.