Öncesinde yılda binlerce mağaza açan Starbucks, 2008'de 600 mağaza kapatmak, 12 bin çalışanını işten çıkarmak zorunda kaldı ve hisse değeri %73 düştü. Aşırı büyüme geri tepti ve müşteri memnuniyeti azaldı.
Howard Schultz 2008 yılında CEO'nun işini devraldı ve ‘starbucks bir bankadır’ klişesine yol açan bir program başlattı. Bugün, bu ‘banka’nın 24 milyondan fazla üyesi ve ‘mevduat’ olarak 1,6 milyar dolar var. Bu herkese çok büyük gelmese de, AB genelindeki bankaların %85'inin varlıklarından daha fazladır.
PEKİ STARBUCKS NASIL BANKA OLDU?
Starbucks, 76 ülkede 33.000'den fazla mağaza işletmektedir. 2021'de 29 milyar dolar gelir elde etti. Gelirlerinin %41'i yalnızca hediye kartı satışlarından oluşuyor. Hediye kartı, işleri için bir çarktır.
Starbucks, 2001 yılında hediye kartlarını ilk kez tanıttı. 8 ay içinde şirket 4 milyon kartın aktif hale geldiğini gördü.
Buna karşılık, bir sonraki en büyük hediye kartı programları ise Gamestop ve AMC. Hediye kartı programları sırasıyla satışların yüzde 15'i ve yüzde 10'unu oluşturuyor.
Starbucks, hediye kartlarını işletmeleri için bir volan haline getirdi. İş dünyasında bir volan, bir ürün veya hizmetin ivmesini katlanarak artıran bir dizi küçük eylemdir.
SATIN ALMA
Bir iş arkadaşınızın doğum günü veya yıl dönümünde Starbucks'a uğrayın ve onlara 25 dolarlık bir hediye kartı alın. Ama orada olduğun için kendin için de bir şeyler almak zorunda kalıyorsun. Bu durumda 25 dolarlık bir satış 35 dolarlık bir satışa dönüşüyor.
HEDİYE KARTI HARCAMASI
İş arkadaşınız birkaç kez Starbucks'a gidiyor ve 25 dolar harcıyor. Ancak hiç kimse kartındaki miktarı tamamen harcamadığı için iş arkadaşınız fazladan bir ürün daha alıyor. Bu da fazladan 5 dolar harcaması demek oluyor.
BREAKAGE
Breakage, kullanılmayan hediye kartları için bir endüstri terimidir. Herkes bazı hediye kartlarının asla harcanmayacağını bilir. Starbucks da bunu biliyor ve planlıyor. Starbucks'ın yıllık raporuna göre; 2019, 2018 ve 2017 mali yıllarında sırasıyla 125 milyon dolar, 155.9 milyon dolar ve 104,6 milyon dolar breakage geliri elde edildi.
Tüm dünyada tüketiciler, starbucks kartlarındaki paranın %10'unu kullanmıyor veya kullanmayı unutuyor.
DOLAR’IN DALGALANMASI
Hediye kartı aldığınızda, aslında karşılığında hiçbir şey almadan para vermiş olursunuz. Peki, karşılığında başka kime dolar verdiğinizi biliyor musun? Banka! Starbucks bir banka gibi davranır. Parayı yatırır ve faiz alır. Tıpkı bir bankanın yaptığı gibi.
Dolayısıyla 25 dolarlık bir hediye kartı 45 dolara kadar getiri sağlayabilir. Starbucks, 2021'in sonunda, henüz kullanılmamış hediye kartı satışlarında 1,6 milyar dolar rapor etti. Volanı mükemmellik için kullandı. Şimdi McDonald's'tan daha fazla gelir elde ediyor.