LAHEY, 9 Aralık (Xinhua) -- Rembrandt van Rijn'in "Gece Devriyesi" isimli tablosunun boyası altında, başyapıtın yaratılışına ilişkin bir işaret sunan, şimdiye dek gizli kalmış bir eskiz bulundu. Araştırmacılar, ünlü tablo üzerinde en gelişmiş görüntüleme teknikleri ve bilgisayar teknolojisini kullanarak yaptıkları iki buçuk yıl süren titiz eşleştirme çalışmalarının ardından bulgularını nihayet açıkladılar. Bu bulgular içerisinde en önemlisi, başyapıtın yapılışında ilk adımlardan birisi olan, boyanın altında kalan bir eskiz.

Amsterdam'daki Rijksmuseum'un Müdürü Taco Dibbits Çarşamba günü düzenlediği basın toplantısında, "Bu eskizin keşfi büyük bir dönüm noktasını temsil ediyor. Rembrandt'ın bu inanılmaz karmaşık kompozisyona başlamadan önce tuval üzerine bir eskiz yapmış olması gerektiğini hep düşünüyorduk, ancak elimizde buna dair bir kanıt yoktu" dedi.

Bulunan bu eskiz, uzmanların Hollandalı usta ressamın resimlerini spontane olarak, doğrudan tuval üzerine yapmaya başladığı görüşünü doğruladı. Dibbits basın toplantısında, "Şu anda resmin yüzeyinin altına eskisine göre daha iyi bakabiliyoruz ve artık kanıtımız var" diyerek şöyle devam etti: Bu bize, resmin ilk anda nasıl yapıldığına dair gerçek bir kavrayış kazandırıyor. Rembrandt'ın doğru kompozisyonu arayışını görmek büyüleyici. "Gece Devriyesi"nin yaratılışını keşfettik."

"Gece Devriyesi", Amsterdam kentine ait ve 1808'den beri Rijksmuseum koleksiyonunun bir parçası. Tablo, Rembrandt'ın bir milis grubunu ilk ve tek resmedişi. 1642'de Amsterdam belediye başkanı ve Amsterdam Sivil Muhafızları lideri olan Frans Banninck Cocq tarafından sipariş edilen tabloda Cocq'un silahşorlarından oluşan birliğini grup halinde gösteriyor.

Tablonun restorasyonuna, sanatçının ölümünün 350. yıldönümü olan 2019'da başlandı. Araştırmacılar, Rembrandt'ın bu büyük ebatlı resmin ideal kompozisyonunu bulmak için oldukça fazla zaman harcamış olması gerektiğini düşünüyor. Görünüşe göre Rembrandt kompozisyonu hakkında kendinden oldukça emindi, çünkü üzerinde sadece küçük değişiklikler yapma gereği duymuştu. Oysa, "Gece Devriyesi" üzerinde yapılan daha önceki incelemeler sanatçının kendisi tarafından yapılmış onlarca değişikliği ortaya çıkarmıştı.

Şimdi, araştırmacılar daha da fazlasını keşfetti. Bunlardan biri şu: Rembrandt orijinal olarak resimdeki silahşorlardan birisi olan Claes van Cruijsbergen'in miğferine tüyler resmetmişti, ancak daha sonra bu tüylerin üzerini boyayarak kapattı. Taramalar, Rembrandt'ın resimdeki bir diğer kişi olan Rombout Kemp'in bacağının duruşunu da düzelttiğini ortaya çıkardı. Bunlara ek olarak, resimde bir başka kılıcın daha bulunduğuna dair işaretler mevcut ve Rembrandt'ın başlangıçta daha fazla sayıda mızrak çizdiği de kesinleşti.

Hollanda'nın Leiden kentinde düzenlenen "Genç Rembrandt - Yükselen Yıldız" isimli serginin ön gösteriminde ziyaretçiler, Rembrandt'ın bir eserini inceliyor, 31 Ekim 2019. (Fotoğraf: Sylvia Lederer/Xinhua)

Rijksmuseum'da tablo koruma birimi başkanı Petria Noble, "Her yeni ayrıntı bize, Rembrandt'ın yaratıcı süreci, başlangıçtaki düşüncesi, düşünce süreçleri ile malzeme ve sanatsal seçimlerine dair yeni bir bilgi sunuyor" dedi. "Gece Devriyesi"nin bu ayrıntılı incelemesi, Rembrandt'ın çalışma yöntemlerini ortaya koymanın yanı sıra resmin mevcut durumuna da ışık tuttu.

Araştırmacılara göre, resmin birçok bölgesi hala mükemmel durumda. Ancak kötü durumda olan yerleri de mevcut. Resimde bozulma belirtisi gösteren alanlardan biri köpeğin görüldüğü yerin çevresi. Araştırmacılar şimdiye dek köpeğin renginde solmanın nedeninin boyanın bozunması olduğunu düşünüyorlardı. Şimdi ise resmin bu bölgesindeki aşınmanın, altta bulunan açık renkli eskizin daha fazla açığa çıkmasının neden olduğu ortaya çıkarıldı. Noble, "Bütün bu buluşlar şimdi bizi Rembrandt'ın diğer resimlerine de farklı bir gözle bakmaya sevk ediyor" diyerek şunu ekledi: "Artık neyi aramamız gerektiğini biliyoruz."

17. “Çince Köprüsü” yarışması kültürel şenliğe dönüştü 17. “Çince Köprüsü” yarışması kültürel şenliğe dönüştü

Editör: İRFAN KARSLI