UEFA’nın tahminlerine göre, Euro 2024’te yarışan takımların her canlı maç dünyada ortalama 100 milyon kişi, final maçı ise 328 milyon kişi tarafından izleniyor. Maçların gerek televizyonlar gerekse de sosyal medya platformlarındaki gösterimlerle dünyada toplamda 5,23 milyar sporsever izleyiciye ulaşacağı tahmin ediliyor. 

UEFA maçların yayın haklarından 1,4 milyar Euro (1,5 milyar ABD doları) gelir bekliyor. UEFA’nın bu turnuvadan 520 milyon Euro sponsorluk geliri elde edeceği, bunun 130 milyon eurosunun da (yaklaşık 140 milyon dolar) tek başına Çinli markalardan sağlanacağı kaydediliyor.  Uzmanlar Euro 2024’’de sağlanan toplam sponsorluk gelirindeki paylarını yüzde 25’in üstüne çıkaran Çinli markaların harcanabilir gelire sahip 100  milyonu aşkın Avrupalı tüketiciye ulaşıp, marka bilinirliğini artıracaklarını söylüyor.   

ÇİN DESTEK VEREN ÜLKELER SIRALAMASININ BİRİNCİSİ  

Dünyanın en çok izlenen futbol müsabakalarından biri olan UEFA Euro 2024'ün küresel çaptaki çekiciliğinin farkında olan Çinli şirketler, 2022'den 2030'a kadar sekiz yıl boyunca UEFA'nın futbol maçlarından elde edeceği sponsorluk gelirinin yüzde 25 ila 27’ni tek başlarına karşılamayı taahhüt etti.  

1-392

Bu yıl 24 takımın yarıştığı turnuvanın resmi küresel sponsorları listesini ülkeler bazında incelediğimizde ev sahibi Almanya’nın Adidas, Lidl ve Engelbert Strauss’tan oluşan üç markasıyla yer aldığını görüyoruz. Çinli elektrikli araç üreticisi BYD'nin Euro 2024'ün ana sponsorlarından biri olacağının açıklanması sürpriz olarak karşılanırken, Çin AliExpress, Alipay, BYD, Vivo ve Hisense’ten oluşan beş markasıyla ülkeler bazında sponsorlukta birinci sıraya oturdu. UEFA yönetimi turnuvanın İlk 13 resmi sponsordan beşinin Çinli şirketlerden oluştuğunu belirterek “Bu sürpriz değil. Çünkü Çinli firmalar, en büyük ilgiye sahip oldukları gibi, en fazla sponsorluk desteği verme konusunda da çok istekli” diyor. 

EURO 2024’ÜN SPONSORU ÇİNLİ FİRMALAR KİM KİMDİR? 

Çinli firmalardan Hisense, ev aletleri üreticisi, BYD elektrikli araç devi, Vivo akıllı telefon markası, Alibaba denizaşırı e-ticaret platformu, Alipay ise AliExpress ve Ant Group'un sınır ötesi ödeme sağlayıcısıdır. Şimdi gelin bu firmaları biraz daha yakından tanıyalım:  

Alipay: Jack Ma'nın Şanghay merkezli çevrimiçi ödeme platformudur. UEFA ile sekiz yıllık bir anlaşma imzaladı. Alipay aynı zamanda UEFA'nın resmi küresel dijital cüzdan sağlayıcısı ve resmi küresel FinTech ortağı olarak da hizmet veriyor.  

Hisense Billboard

AliExpress: Alibaba Grubu'nun sahibi olduğu çevrimiçi perakende pazar yeri AliExpress, Mart 2024'te UEFA tarafından 2024 Euro'nun Resmi Küresel Sponsoru olarak da desteklendi. Anlaşma, marka haklarının yanı sıra AliExpress'in turnuva boyunca hayranlara özel indirimler ve deneyimler sunmasını da içeriyor. 

Hisense: Qingdao merkezli Çin elektronik markası, Haziran 2020'de, pazarlama kampanyalarının yanı sıra, akıllı TV yelpazesinde UEFA ile çalışıyor. Mayıs 2024'te Hisense'nin 2024 Euro'nun VAR Resmi Ekran Sağlayıcısı olduğu onaylandı. Hisense yaptığı yeni anlaşmalar sayesinde Euro 2024’ün yanısıra, UEFA’nın çeşitli etkinliklerinin de sponsorluğunu üstlendi.  

Vivo: Dongguan merkezli Çinli teknoloji şirketi, Ekim 2020'de UEFA ile bir sponsorluk anlaşması imzaladı ve bu süreçte 2020 ve 2024 erkekler Euro'sunun resmi akıllı telefon sağlayıcısı oldu. Turnuva sayesinde ürünlerini dünyaya tanıtan şirket yönetimi, ayrıca turnuva ekibine amiral gemisi akıllı telefon serisini sağlayıp, her maçın sonunda UEFA ile "Maçın Oyuncusu" törenini sunacak. 

Çin'de artık ulusal düzeyde 85 turistik tesis var Çin'de artık ulusal düzeyde 85 turistik tesis var

B Y D Euro2024

BYD: Shenzhen, Guangdong merkezli yeni enerji aracı (NEV) üreticisi BYD, Ocak 2024'te UEFA Euro 2024'ün Resmi Mobil Ortağı ilan edildi. Ortaklık, marka haklarının yanı sıra, BYD'nin bir ay sürecek turnuva boyunca UEFA paydaşlarına "çeşitli NEV yelpazesini" sağlamasını da içeriyor. BYD'nin 19 ülkede bulunan 230'dan fazla Avrupa mağazasında Avrupa merkezli faaliyetler gerçekleştiriyor. Euro 2024 maçlarında ürün sergilenmesi ve resmi taraftar bölgelerinde bulunma konularında da bir anlaşması var.  

YAZAR: KEREM KÖFTEOĞLU

Editör: Mustafa Karslı