BEİJİNG, 9 Şubat (Xinhua) Bu başarıda kullanılan havacılık teknolojilerinin payı da büyük oldu. Bir zamanlar hava araçları üzerine araştırmalar yürütmüş olan Beijing'deki Beihang Üniversitesi'nden doçent Ke Peng'in başını çektiği bir çapraz araştırma ekibi, antrenman sürecinde sporculara destek oldu. Aynı zamanda Çin ulusal sürat pateni takımının bilim direktörü olarak görev yapan Ke'nin ekibi, 2019 yılında uçak mühendisliğinin bilgi birikimini kış sporları antrenmanlarına uygulamaya çalıştı. Bu girişimin kökenleri, Ke'nin geçen yılki rutin gezisinin bir parçası olarak Beijing banliyölerindeki bir buz pateni pistine gittiği soğuk bir sabaha kadar uzanıyor.

Chelsea’nin kötü gidişatı devam ediyor Chelsea’nin kötü gidişatı devam ediyor

Ke'nin ekibi bu buz pateni pistinde çok sayıda sensör kullanarak sporcuların hareketleri, kas güçleri ve paten bıçaklarını içeren ayrıntılar hakkında veri topladı. Daha sonra Ke, uçakların rota planlama algoritmasının, patenciler için optimal kayma rotalarının tasarlanmasında yardımcı olmak için kullanılabileceğini fark etti. Araştırmacı ekibi; patenciler için kayma rotaları, itme gücü, denge ve dönüş kontrolü gibi bir dizi parametreyle desteklenen dijital modeller oluşturmak için çalıştı. "Patenciler dönecekleri zaman önceden yavaşlamalı yoksa yavaşlamamalı mı? Geniş bir daire mi yoksa dar bir daire mi yaparak dönmeli?" gibi bazı kritik sorular üzerinde kafa yoran Ke, modelin bu sorulara yanıt verebileceği sonucuna vardı. Model, tek tek patencilere uygun hale getirildi. Patencilerin boyları, kayma duruşları, kas enerji tüketimleri, kol sallama ve bacak tepme açıları modele girilerek enerji dağılımına yönelik optimal plan ortaya çıkarılabiliyor. Ke, "Bilimsel antrenman yaklaşımı sayesinde tipik bir sürat pateni yarışı sırasında hızda yüzde 10'luk bir artış elde edildi" diye konuştu. Ke, buz pateni pistine "gizli silahını" da getirdi. Ke'nin gizli silahı, uçak tahrikinde yaygın şekilde kullanılan hava üfleyen bir tür jet motoru olan bir mini turbo fan motoruydu. Patenciler, yüksek hızla kayarken istemsiz olarak yavaşlama eğilimi gösteriyır, bu da onların yüksek hızda beceri kazanmalarını engelliyor. Antrenmanlarda patencinin sırtına takılan turbo fan motoru, patenciye itme gücü sağlıyor. Ke, bu harici destek sayesinde patencilerin yüksek hızlarda bedenlerini nasıl kontrol edebileceklerini anlayabildiklerini söyledi. Ke'nin buluşları alp disiplini, halfpipe ve serbest stil kayakta da kullanılıyor. Ke, "Ülkemizin sporcularının Beijing Kış Olimpiyatları'na hazırlanmalarına, özellikle havacılık teknolojisinden ilham alarak yardımcı olmaktan gurur duyuyorum" ifadelerini kullandı.

Editör: İRFAN KARSLI