Bilim ve teknoloji

Çanakkale Köprüsü üzerinde yer alan garip virajın sebebi ne?

1915 Çanakkale Köprüsü’nün açılışı 18 Mart tarihinde yapılacak. Ancak köprüyle ilgili olarak dikkat çeken bir ayrıntı yer alıyor. Bu da köprünün üzerinde bulu...

Abone Ol

1915 Çanakkale Köprüsü’nün açılışı 18 Mart tarihinde yapılacak. Ancak köprüyle ilgili olarak dikkat çeken bir ayrıntı yer alıyor. Bu da köprünün üzerinde bulunan garip viraj. Sosyal medyada bu virajın nedeni merak ediliyor. Peki, Çanakkale Köprüsü’nün ortasında yer alan bu virajın nedeni ne? İşte mühendislerden gelen yorumlar…

‘Çanakkale Köprüsü, 2023 metre orta açıklığı ile dünyanın en uzun orta açıklıklı asma köprüsü. Bu kadar uzun açıklığa gerek var mıydı derseniz, ‘dünyanın en .... köprüsü’ unvanını alması için tasarıma müdahale edildiğini düşünüyorum. Zaten ‘2023’ sayısının tesadüf olması da pek mümkün değil. 

Hal böyle olunca, mühendisler tek tabliye ile bu açıklığı geçmenin rüzgar yükü açısından sıkıntılı olacağını düşünmüş olmalılar. Bu aşamada rüzgarın aerodinamik etkisini azaltmak için köprü çift tabliyeli olarak tasarlanmış. Böylece fırtınalı günlerde rüzgar iki tabliyenin arasındaki boşluktan akacak ve rüzgar yükü azalacak.’

‘Köprülere binen 2 çok büyük yük vardır:

1.Üzerinde hareket eden araçların yarattığı eşlenik rezonans: Araçların süspansiyonları ile yumuşattığı hareketler araçların aynı anda çoğunluğu arasında aynı frekansa ulaşırsa köprüyü esnetip yamultmaya başlar. Bu yüzden köprülere frekansları farklılaştırsın diye ufak virajlar, tümsekler ve minik kasisler konulur. 

2.Rüzgar rezonans yükü: Köprüler genelde iki vadi arasına kurulur. Bu yüzden vadilerden akan sert rüzgarlara maruz kalırlar. Yapısal olarak bu yük düşünülmezse köprüye binen yük köprüyü yamultmaya başlar.

Tüm bunlardan kurtulmak için köprünün gidiş - geliş yönleri arasına hava akımını parçalayacak detaylar da ekleyerek bir açıklık bırakılabilir. Dümdüz ve sabit hızların yaratacağı eşlenik rezonanstan korunmak için ufak virajlar, tümsekler ve minik kasisler eklenebilir. Ayrıca köprü bloklar halinde yapılır ve iki bloğun bir birine bağlandığı noktalar arası esnemeyi sağlayacak detaylar eklenir.

Bu tuhaf tasarımın sebebi binecek aşırı yükleri dağıtmak ve önlemektir.’

Yüklenici firmalardan yapı inşaat yönetim kurulu başkanı Barış Arıoğlu'nun konu hakkındaki açıklaması

Bunu yapmazsanız proje sağlam ve verimli olmaz. Deprem anlamında en büyük depremleri oluşturan Kuzey Anadolu Fay Hattı'na 10 kilometre mesafede olacağı için en çok etkilenmesi muhtemel bir yapı olacak. Japonya'daki de depreme yakın ama bu köprü de onunla yarışacak bir köprü olacak. Japonya'daki köprü tek parçadan oluşuyor. Buradaki köprü iki ayrı tabliye olacak. Bunlar çok sağlam birbirlerine bağlanmış oluyor. İki tabliye arasında hava geçişini sağlıyoruz. Rüzgar fırtınası sırasında hava akımını karıştırarak, köprünün havalanmasına engel olacak.’